Öğrenci Merkezli Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme

Bu kısımda öğrenci merkezli öğrenme, öğretme ve değerlendirme kapsamında öğrenci iş yükü, stajlar, aktif öğrenme, başarı ölçme ve değerlendirme, devamlılık, özel yaklaşım gerektiren öğrencilerle ilgili düzenlemeler gibi konulardaki değerlendirmeler aktarılmıştır.

Derslerin Öğrenci İş Yüküne Dayalı Kredi Değerlerinin Belirlenmesi

Programlarda yer alan derslerin AKTS kredi değerlerinin belirlemesi çalışmaları, Eğitim Planlama Komisyonu işbirliği ile gerçekleştirilmiştir. Öncelikle, her bir lisans programını temsilen seçilen bölüm temsilcilerine yönelik çalıştaylar düzenlenmiştir. Ayrıca, AKTS kredisi belirleme sürecine yönelik kılavuzlar hazırlanmış, öğretim üyeleriyle çevrimiçi ortamda (https://egitimplan.metu.edu.tr/kilavuzlar) paylaşılmıştır.

Derslerin AKTS kredisini belirlemek için gerekli olan ders yükünü hesaplayabilmek için "AKTS İş Yükü Belirleme Anketi Öğrenci Formu" Türkçe ve İngilizce olarak hazırlanmıştır. Öğrencilerden bu anketi doldurmaları istenmiş ve anketlerde elde edilen sonuçlar AKTS kredisi hesaplama sürecinde bölümler tarafından kullanılmıştır. Bu süreçte bölüm temsilcileri diğer öğretim üyelerine kılavuzluk etmişlerdir. Bölümlerden tüm dersleri için AKTS hesaplama tablosunu kullanarak kredilerini belirtmeleri istenmiştir. Hazırlanan AKTS kredilerine ÖGEM tarafından geri bildirim verilmiştir ve gerekli yenilemelerden sonra krediler sonlandırılmıştır. Üniversitemizdeki bölümlerin çoğunluğunda AKTS çalışmaları tamamlanmıştır.

Staj İş Yüklerinin Belirlenmesi

Öğrencilerin yurtiçi işyeri ortamlarında gerçekleştirdikleri stajların iş yükleri de bölümler tarafından aynı prosedür kullanılarak belirlenmiştir. Bu şekilde fakültelerimizde verilen staj derslerinin mutlaka bir AKTS kredisi bulunmaktadır.

Programların Yürütülmesinde Öğrencilerin Aktif Rol Almaları

Öğrencilerin derse devamı, aktif katılımı, öğrenmenin etkili bir şekilde değerlendirilmesi, öğrenciyle iletişim, öğretimde teknoloji kullanımı, iyi bir öğretim üyesinin özellikleri gibi konularda her dönem ÖGEM tarafından öğretim üyelerine yönelik seminerler ve toplantılar düzenlenmektedir. Ayrıca, "Dönem Ortası Değerlendirme Uygulaması" ile öğretim üyelerinin dersleri dönem ortasında ziyaret edilerek öğrencilerden öğretime, değerlendirmeye ve öğretim üyesine yönelik geri bildirim alınmakta ve sonuçları öğretim üyesine raporlanmaktadır. İhtiyaç olması durumunda ve öğretim üyesi talep ederse öğretim üyesine gerekli konularda danışmanlık hizmeti verilmektedir.

Başarı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemi

Üniversite geneli için başarı ölçme ve değerlendirme yönteminin tasarımı çalışmaları sürdürülmektedir. Bu çalışmalar kapsamında öncelikle program yeterlilikleriyle ders öğrenme çıktılarının, ders izlenceleri üzerinden ilişkilendirilmesi çalışmasının tamamlanması; daha sonra ders öğrenme çıktılarına erişilip erişilmediğinin çeşitli öğrenci faaliyetleri (ödev, sınav vb.) sırasında belirlenmesi ve değerlendirilmesi gerekmektedir.

Öte yandan, ABET akreditasyon sistemlerine uyumlu olarak çalışan Mühendislik Fakültesi bölümleri için başarı ölçme ve değerlendirme yöntemleri, hedeflenen öğrenme çıktılarına ulaşıldığını ölçebilecek şekilde detaylı olarak tasarlanmış ve uygulanmaktadır.

Üniversitemizde lisans öğrencileri için sınavlar, değerlendirme ve mezuniyet koşulları önceden belirlenmiş olup, Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği (III.Bölüm) kapsamında http://oidb.metu.edu.tr/orta-dogu-teknik-universitesi-lisans-egitim-ogre... adresinde yayınlanmıştır. Aynı şekilde lisansüstü öğrencileri için sınav ve değerlendirme ölçütleri, Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği altında http://oidb.metu.edu.tr/orta-dogu-teknik-universitesi-lisansustu-egitim-... adresinden verilmektedir.

Öğrencinin Devamlılığı ve Sınavlarla ile İlgili Düzenlemeler

Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği III. Bölüm Madde 23'de öğrencilerin derse devam durumu ile ilgili düzenlemeler şu şekildedir:

(2) Öğrencilerin derse devam durumları öğretim elemanı tarafından izlenir.

(3) Öğrencilerin derse devam durumlarının ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına katılmaya ve yarıyıl harf notuna katkısı; sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve benzeri çalışmalar ile bunların yarıyıl harf notuna katkısı ve varsa yarıyıl sonu sınavına katılma koşulları dersi veren öğretim elemanı tarafından belirlenir ve yarıyıl başında öğrencilere ders izlencesinde açıklanır.

Sınavlarla ilgili düzenleme de şu şekildedir:

(11) "Herhangi bir sınava girmeyen öğrencilere uygulanacak işlemler ile ilgili esaslar dersi veren öğretim elemanı veya öğretim elemanlarının önerisi üzerine bölüm başkanlıkları tarafından belirlenir".

Lisans öğrencileri devam ve sınavlarla ilgili düzenlemelere http://oidb.metu.edu.tr/orta-dogu-teknik-universitesi-lisans-egitim-ogre... adresinden ve Lisansüstü öğrencileri devam ve sınav ile ilgili düzenlemelere http://oidb.metu.edu.tr/orta-dogu-teknik-universitesi-lisansustu-egitim-... adresinden ulaşılabilmektedir.

Özel Yaklaşım Gerektiren Öğrenciler için Düzenlemeler

Engelsiz ODTÜ Birimi (http://engelsiz.metu.edu.tr/) tarafından, üniversitemizde öğrenim gören ve herhangi bir engeli nedeniyle özel ihtiyaçları bulunan öğrencilerin üniversitedeki olanaklara ve hizmetlere eşit erişimlerini sağlamaya ve gelişimlerini destekleyen bir ortam oluşturmaya yönelik çalışmalar yapılmaktadır. Engelsiz ODTÜ Biriminin çalışma usul ve esasları kampüsün fiziksel koşullarının engelli öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik düzenlenmesi ve engelli öğrenciler için akademik erişilebilirliğin artırılması olmak üzere "Yükseköğretim Kurumları Engelliler Danışma Koordinasyon Yönetmeliği'nin" 11. ve 12. maddelerine göre belirlenmiştir.

Ayrıca Üniversitemizde T.C. uyruklu öğrencilerin yanı sıra uluslararası öğrencilere de hem akademik anlamda hem de yerleşke yaşamına uyum konusunda Uluslararası Öğrenciler Ofisi ve Uluslararası İşbirliği Ofisi (http://ico.metu.edu.tr/) tarafından destek sağlanmaktadır. ÖGEM (ogem.metu.edu.tr) tarafından da bu öğrencilerin akademik gelişimlerine katkı sağlayan destek programları yürütülmektedir.