Programların Sürekli İzlenmesi ve Güncellenmesi  

Programların gözden geçirilmesine paydaşların katılımı ve diğer faaliyetler aşağıda özetlenmiştir.

Programların Gözden Geçirilmesine Paydaşların Katılımı

Üniversitemizde eğitim öğretim ortamının geliştirilmesine katkı sağlayacak araştırma çalışmaları yapılmaktadır. Bunlar arasında önceki yıllarda yapılan mezun anketi çalışması, ölçme değerlendirme yöntemleri çalışması, akademik danışmanlık sisteminin değerlendirilmesi çalışması, öğrenci memnuniyeti araştırması, üniversite yaşamı araştırması ve özlük bilgi araştırması yer almaktadır (https://ogem.metu.edu.tr/arastirmalar).

Bunların yanı sıra Mühendislik Fakültesinin ABET akreditasyonuna sahip bölümleri gibi pek çok bölüm programlarının başarısını iç ve dış paydaşlardan anket, odak grubu, danışma kurulu gibi yollarla elde ettiği veri ve bilgilere dayanarak ölçmekte ve değerlendirmektedir.

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde İktisat ve Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümlerinde uzun süredir mevcut olan eğitim komisyonları düzenli olarak öğrencilerle, öğretim üyeleriyle ve mezunlarla görüşerek ve benzer ulusal/uluslararası eğitim kurumlarının programlarını inceleyerek programlarını güncellemektedirler. Bu güncelleme, bölümlerin eğitim komisyonları tarafından yapılmakta olup, bu çalışmaların başarısı üzerine bütün bölümlerde ve fakülte ölçeğinde ayrıca eğitim komisyonları kurulmuştur.

Mimarlık Fakültesi bünyesinde bulunan her üç bölüm kendi bünyesinde kurduğu komisyon ve çalışma takımları vasıtasıyla düzenli olarak müfredatın güncellenmesi yönünde faaliyetlerini sürdürmektedir. Bu maksatla son 10 yıl içinde mimarlık bölümü iki kez kapsamlı bir biçimde müfredatını gözden geçirerek uluslararası eşdeğer addedilen kurumlarla karşılaştırmalı çalışmalar yapmıştır. 2016-2017 dönemi içinde, benzer biçimde, Şehir ve Bölge Planlama Bölümü tarafından kapsamlı bir müfredat çalışması sürdürülmektedir. Öncelikle kurum içi dinamikler göz önüne alınarak sürdürülen tüm bu faaliyetler, kurum dışı bileşenlerden gelen öneri ve eleştirileri de kapsamaktadır.

Enformatik Enstitüsünde, çoğu firma çalışanları veya akademisyen olan Enstitü mezunları ile süregelen görüşmeler sonucunda yeni dersler açılabilmekte veya mevcut derslere yeni boyutlar eklenebilmektedir. Araştırmacı mezunlarla görüşmeleri sonucunda bazı bölümleri doktora yeterlik sistemini değiştirmeyi hedeflemektedir.

Gözden Geçirme Faaliyetleri

Program çıktılarını ders çıktıları ile ilişkilendirmek amacıyla, Üniversitemizde kullanılan ODTÜSyllabus programına "Program Outcome Matrix" bileşeni eklenmiştir. Bu bileşende, dersi veren öğretim elemanları derslerinin program öğrenme çıktılarına ne derece katkı sağladığını değerlendirmesi istenmektedir. ODTÜSyllabus programının Üniversite çapında tüm öğretim üyeleri tarafından kullanımı teşvik edilmektedir. Öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ders izlenceleri bölüm başkanlıkları tarafından kontrol edilmekte ve öğrenciler de bu izlencelere ulaşabilmektedir.

Değerlendirme Sonuçlarının Kullanımı

Programların paydaşlardan elde edilen geri bildirimlerin yanı sıra dünyadaki gelişmeler ve örnek uygulamalar dikkate alınarak belli dönemlerde güncellenmesi kaçınılmazdır. Bu güncellemeleri programların yürütüldüğü bölümler Akademik Kurullarında tartışıp karara bağlamakta ve bağlı oldukları Fakültelere onay için iletmektedir. Programların güncellenme sıklığı ve yöntemi bölümler arasında farklılıklar gösterebilmektedir. Ayrıca ölçme ve değerlendirmeden ve öğrenci geri beslemelerinden güncellemelerin iyileştirme yönünde katkısının düzeyi takip edilmektedir.

Programların Eğitim Amaçlarına Erişiminin Ölçülmesi

Programların sürekli izlenmesi ve güncellenmesi süreçleri kapsamında, ÖGEM tarafından Ders İzlencesi Çalışmaları (ODTÜSyllabus Programı) yürütülmektedir. Bu çerçevede, ders izlencesi ve bileşenleri ile ilgili detaylı alan yazın taraması ve doküman incelemesi yapıldıktan sonra bölümlerden ve uzmanlardan görüşler alınmıştır. Ardından konuyla ilgili kurulan komisyon tarafından değerlendirmeler yapılmış ve Üniversitemizde kullanılacak olan ders izlencesi programının bileşenleri belirlenmiş ve ders izlencesi ile ilgili detaylı bir doküman hazırlanmıştır.

Programın görüntülenmesi ve paylaşımı hakkında komisyona bilgi sağlaması amacıyla QS tarafından yapılan dünya sıralamasında ilk 100'e giren 38 üniversitenin web sayfaları incelenmiş; ders izlencelerini paylaşıp paylaşmadıkları, kimlerle paylaştıkları ve paylaşma konusunda nasıl bir yöntem izlendikleri hakkında araştırma yapılmış ve bir doküman hazırlanmıştır.

Geçmişte yapılan bu çalışmaların belli aralıklarda tekrarlanması beklenmektedir. Öte yandan, özellikle programları akredite edilmiş bölümler düzenli anketler, sınıf toplantıları, odak grupları vb. yoluyla programlarının eğitim amaçlarına ilişkin hedeflerine ne kadar ulaştığını, öğrencilerin ve toplumun gereksinimlerine ne kadar cevap verdiğini ölçmekte ve izlemektedir.

Programların Eğitim Amaçları ve Öğrenme Çıktılarına İlişkin Taahhütlerinin Güvence Altına Alınması

Mühendislik Fakültesinin ABET akreditasyonuna sahip tüm bölümlerinde programların eğitim amaçları ve öğrenme çıktılarına ilişkin ölçme ve değerlendirmeler sistematik olarak yapılmakta ve buna göre iyileştirmeler öngörülmekte ve gerçekleştirilmektedir. İlgili belgeler ve kayıtlar, bölümler tarafından kendi fiziksel ve sayısal arşivlerinde düzenli bir şekilde tutulmakta ve ABET değerlendiricileri ile paylaşılmaktadır.

İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi'nde ise İşletme ve Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümlerinde sürmekte olan akreditasyon çalışmaları kapsamında bölümlerin eğitim amaçları ve öğrenme çıktılarının ölçümü ve iyileştirilmesine yönelik hazırlıklar devam etmektedir.

Yabancı Diller Yüksekokulunda Hazırlık eğitimi tamamlandıktan sonra program amaç ve öğrenme çıktılarına ilişkin ölçme ve değerlendirme İngilizce Yeterlik Sınavı (IYS) ile yapılmaktadır. 2017 başında IYS'nin uluslararası TOEFL IBT sınavı ile geçerlik, güvenirlik ve eşdeğerlik çalışması başlatılmıştır; bu çalışma kapsamında 340 öğrenci hem TOEFL IBT hem de İYS sınavına tabi tutulacaktır.